Digitale Nazorg


De dood is niet het einde van je digitale bestaan. Wat te doen met digitale accounts na overlijden?


Zeven op de tien Nederlanders zijn actief op sites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Ze staan actief in het leven en zijn online verbonden met miljoenen anderen. Maar wat gebeurt er met het online leven als een Twitteraar en Facebooker overlijdt? Na overlijden is het voor nabestaanden een hele toer om een account van de overledene te verwijderen of in te richten als een gedenkpagina. In grote lijnen bestaan er twee scenario’s, in het eerste scenario heeft de overledene zijn inloggegevens opgeschreven zodat nabestaanden het account kunnen bewerken of verwijderen. In de meeste gevallen zijn deze inloggegevens niet bekend bij de nabestaanden, in dat geval zullen ze in contact moeten komen met de beheerders van het netwerk.


Wanneer u beschikt over inloggegevens:
Als u beschikt over de inloggegevens van het profiel van uw overleden dierbare kunt u het profiel zelf gaan beheren of verwijderen. Wanneer u het profiel gaat beheren is het in de meeste gevallen wel verstandig toch contact op te nemen met de beheerder. Daarmee voorkomt u dat er ongewenste mail of aanbiedingen voor de overledene blijven binnen komen.


Wanneer u niet beschikt over inloggegevens:
Wanneer nabestaanden niet beschikken over de inloggegevens van de overledene zullen ze contact moeten opnemen met het netwerk om het profiel aan te passen of te verwijderen. Per netwerk verschilt de manier waarop dat kan en zijn er ook verschillen tussen de ‘service’ die de nabestaanden wordt geboden.
Hieronder een overzicht van de mogelijkheden na overlijden bij een aantal verschillende netwerken.

 

Facebook:

Nabestaanden kunnen het profiel laten verwijderen of er een herinneringspagina van maken. In dat geval wordt alle privé informatie van de overledene verwijderd maar blijft de rest van het profiel zichtbaar voor vrienden die al zijn bevestigd. Het verwijderen van het Facebook-account van een overleden persoon houdt in dat het profiel (inclusief Facebook Timeline) en alle andere informatie van Facebook wordt verwijderd. Om het account van een overleden persoon te verwijderen, kunnen naaste familieleden dit formulier invullen

Voor het aanmelden van een account voor de herdenkingsstatus is geen verificatie vereist. Maar dat moet wel voor het verwijderen van een Facebook-account van een overleden gebruiker of bij een speciaal verzoek. Facebook accepteert bijvoorbeeld een geboortebewijs of overlijdensakte van de overleden persoon, of een juridisch bewijs van nalatenschap.
LinkedIn: Nabestaanden kunnen het LinkedIn profiel laten verwijderen. Er is een speciaal formulier dat moet worden ingevuld. Klik op de link voor dat formulier en de instructies om LinkedIn te melden dat de eigenaar van een profiel op LinkedIn is overleden.
Twitter: Nabestaanden kunnen het account laten verwijderen. Daarnaast biedt Twitter nabestaanden de mogelijkheid om alle openbare tweets te bewaren. Verder is er een mogelijkheid om op het account van de overledene een link te plaatsen naar een online herinneringsplek (denk aan een register op Condoleance.nl). Op het account kan ook contactinformatie van de nabestaanden worden geplaatst. Klik op de link om Twitter te melden dat de eigenaar van een profiel op Twitter is overleden.


Je Facebookpagina kan nog in leven blijven

Klik hier om een radiofragment
hierover te beluisteren.

 

Youtube: Om het Youtube account definitief te verwijderen moet u onderstaande gegevens opsturen.
Vervolgens krijgt u toegang tot het account en kunt u deze zelf verwijderen / opheffen.
• Gebruikersnaam en emailadres van het Youtube account
• De overlijdensakte van de overledene
• Een kopie van u en de overledene
• Een verklaring van de notaris waarin u als bevoegd persoon wordt aangewezen
• Geef bij het verzoek duidelijk aan dat het om het verwijderen van een overledenezijn account gaat
De contactgegevens zijn terug te vinden in het helpcentrum van Youtube.

E-mailaccounts:
Wanneer u als nabestaande het mailaccount van een overledene wilt opheffen kunt u contact opnemen met de provider van het account (bijvoorbeeld Google). Deze providers vragen vaak om een bewijs mee te sturen van het overlijden, daarnaast moet er meestal ook een verklaring komen dat u familie bent van de overledene. Wanneer nabestaanden het overlijden niet melden bij de provider lopen ze het risico dat ze maanden na het overlijden nog mail ontvangen vanaf het account van de overledene. Dit zijn vaak automatische mailings of verjaardagsnotificaties die na een overlijden voor pijnlijke situaties kunnen zorgen. Wanneer u beschikt over de inloggegevens van het mailaccount kunt u het account eenvoudig afmelden wanneer u bent ingelogd.

Online-accounts:
Voor iedereen die wel eens via het internet bestelt, ontstaan er digitale accounts. Wie online winkelt bij bijvoorbeeld Wehkamp of Bol.com, laat gegevens na en staat in een bestand. Het is wel zo netjes de bedrijven waar de overledene bekend was een mailtje te sturen om het overlijden te melden.

Digitaal eigendom na overlijden:
Foto’s in een Picasa Webalbum, maar ook bepaalde credits die van tevoren zijn aangekocht vertegenwoordigen wellicht een bepaalde (emotionele) waarde. Als de overledene alles echt goed geregeld heeft zullen alle accountgegevens nog wel te achterhalen zijn, het kan ook zijn dat er bepaalde zaken voor eeuwig op het internet zullen blijven staan. Als nabestaanden informatie vinden van overleden dierbaren op het internet die ze liever gewist willen zien, kunnen zij de webmaster van de betreffende website verzoeken de informatie te verwijderen.

Eigenaar website:
Wanneer de overledene een website had, gaan zowel de domeinen als de hostingtoegang naar de erfgenamen. Hoe deze overdracht verloopt, kan per provider verschillen. Een aanvraag moet snel duidelijkheid brengen. Is de aanwezigheid op internet commercieel van aard, dan moet er handelend opgetreden worden om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat er in de shop geen bestellingen meer geplaatst kunnen worden, omdat je niet kunt leveren. De erfgenaam moet de website zo snel mogelijk offline halen of aanpassen.

 


Een digitale erfenis, hoe handel je dit af

 

In het huidige, digitale tijdperk blijf je als nabestaande ongevraagd achter met een digitale erfenis. Dit is een zeer confronterend onderwerp waar je hoofd niet naar staat in een periode van rouw. Na de uitvaart moet er een tal van zaken geregeld worden waarvan er ieder eentje te veel is.

i-Finish ziet in hoe lastig het is voor een nabestaande om in deze moeilijke tijd een digitale nalatenschap af te handelen. Wij nemen deze zorg graag uit handen. Wij helpen bekende diensten, contracten, rekeningen en overeenkomsten van de overledene op een veilige manier op te zeggen zodat jij daar zo min mogelijk omkijken naar hebt.